Samen tegen de wegwerpmaatschappij met nieuwe campagne

December is een maand waarin we traditiegetrouw veel kopen: sinterklaascadeau’s, aardigheidjes voor de dinnerparty hosts of pakjes voor onder de boom. Een maand vol gezelligheid, maar al die leuke aankopen hebben ook een keerzijde. De CO2-voetafdruk van Nederlanders is ontzettend hoog: zo’n 35% hoger dan het Europese gemiddelde. En als we die afdruk met het wereldwijde gemiddelde vergelijken, dan is die van de Nederlanders zelfs twee tot drie keer zo hoog. Tijd om hier iets aan te doen, vindt Milieu Centraal.

Beeld: ©Adopteer een boom

Voetafdruk

Maar wat houdt dat eigenlijk precies in, een CO2-voetafdruk? Met je voetafdruk bereken je voor hoeveel broeikasgas-uitstoot jij als persoon zorgt, bijvoorbeeld met wat je koopt, wat je eet, maar ook door je vervoer én de energie die je in huis gebruikt. Die uitstoot zegt iets over jouw impact op het klimaat. Om klimaatverandering te beperken is het dus belangrijk om je uitstoot te verminderen.

Dierbare dingen: koester je goed

Een van de manieren om je CO2-uitstoot te verminderen is door minder spullen te kopen. Bijkomend voordeel: je bent ook nog eens stukken goedkoper uit! Hoogste tijd dus om afscheid te nemen van de wegwerpmaatschappij, vindt ook Milieu Centraal. Met hun nieuwe campagne ‘Dierbare dingen: koester je goed’ willen zij Nederlanders inspireren om de emotionele waarde van spullen in te zien die we al bezitten en in te zetten op een verlenging van de levensduur.

Daar valt een hoop winst mee te behalen: 12% van de CO2 die een gemiddeld Nederlands gezin uitstoot komt van spullen en kleding. Wist je dat door minder spullen te kopen je die CO2-uitstoot per persoon van 700 kilogram terug kan brengen naar 350 kilogram? Meer dan de helft van alle Nederlanders staat ervoor open om keuzes te maken die beter zijn voor het milieu, maar doen dat op dit moment nog niet. Dat komt naar voren uit het onderzoek ‘Monitor Duurzaam Leven’, dat Milieu Centraal eerder dit jaar publiceerde. Het complete rapport is hier te lezen.

Veel Nederlanders staan open voor minder kopen: 88% van de ondervraagden geeft aan best minder meubels te willen kopen. In de praktijk doet helaas maar 38% dit, en als er dan toch meubels gekocht moeten worden kiest slechts 5% voor tweedehands of opgeknapte meubels. Ook bij het repareren van meubels zien we iets vergelijkbaars: 68% van de ondervraagden zegt hiervoor open te staan, maar slechts 17% doet dit ook daadwerkelijk.

Met een serie van tien verhalen laat de campagne ‘Dierbare dingen’ zien hoe gelukkig mensen kunnen zijn met dingen die ze al hebben, zonder iets nieuws te kopen. Het gaat om spullen met emotionele waarde, spullen die symbool staan voor iets of die gerepareerd of gerestaureerd zijn. Deze verhalen moeten Nederlanders inspireren om te waarderen wat ze al hebben en ze stimuleren niet steeds nieuwe spullen aan te schaffen. Je leest alle verhalen op de website van Milieu Centraal.

logo milieu centraal

Duurzame december

Wil jij jouw decembermaand een stukje duurzamer maken? Dat kan! Hergebruik cadeau’s – geef bijvoorbeeld je lievelingsboek door – of knutsel zelf iets leuks in elkaar. Toch liever een cadeau kopen? Zorg er dan voor dat je voor een duurzaam alternatief kiest. Hier vind je bijvoorbeeld een lijstje met bewustere keuzes. Of lees hier nog eens ons nieuwsbericht over hoe je duurzaam de feestdagen kunt doorkomen.

Meer weten?

Bereken jouw eigen afdruk met deze handige CO2-calculator.