Rondreizend water- en klimaatlab deze week gestart in Nuenen

Dinsdag 26 maart is de landelijke klimaatpleinenactie van start gegaan bij tuincentrum Coppelmans in Nuenen. Zes basisschoolklassen uit de omgeving gingen in het groene waterlab aan de slag, onder begeleiding van de leukste Wavemaker studenten. Namens de gemeente Nuenen waren wethouder Sandor Löwik van Duurzaamheid en wethouder Niels Wouters van Onderwijs aanwezig.

kinderen rondom klimaattafel met gieter
Wethouder Löwik en Wouters samen met leerlingen van basisschool de Dassenburcht

Ons Water, Wavemakers United en Tuinbranche NL hebben dit jaar voor de tweede keer de handen ineengeslagen voor een groen/blauw educatieproject. Deze groene klimaatpleinenactie, die deze editie maar liefst tien tuincentra verspreid door het hele land aandoet, opent in de Week van de Groene Tuin (26 maart -1 april) bij tuincentrum Coppelmans in Nuenen op 26, 27, en 28 maart. In totaal worden zo’n 400 Nuenense leerlingen ondergedompeld in de wereld van klimaatadaptatie. Zij leren spelenderwijs van alles over het vergroenen van hun stad, tuin en schoolplein (en natuurlijk over de voordelen en noodzaak daarvan).

Water- en klimaatbewustzijn verhogen

Het klimaat verandert. In Nederland wisselen droogte en wateroverlast elkaar steeds sneller af. Bovendien wordt het in de stad steeds heter en hebben we in de zomer last van hittestress. Het is dus belangrijk dat dorpen en steden niet volledig uit beton en asfalt opgebouwd worden. Daarnaast is het waterbewustzijn laag, zo blijkt uit het onderzoek Waterpeil van Ons Water. Om jongeren meer water- en klimaatbewust te maken hebben Ons Water en Wavemakers United dit jaar opnieuw besloten de samenwerking aan te gaan, deze editie met ‘nieuwe’ partner Tuinbranche NL.

Het doel van dit educatieproject is om jongeren te laten zien dat er van alles is dat ze zelf kunnen doen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken. Meer groen in de tuin, op het balkon, op het schoolplein en op straat bijvoorbeeld. Het vergroenen van de leefomgeving zorgt ervoor dat de overlast door hitte(golven), extreme droogte en wateroverlast door piekbuien wordt beperkt. Daarnaast is meer groen ook nog eens goed voor de biodiversiteit en is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat het zorgt voor meer geluk en minder stress.

Gevarieerd programma

Op de klimaatpleinen (fysiek plein in een tuincentrum bedoeld om te informeren en helpen tuinen groener en watervriendelijker in te richten) is van alles aanwezig om de leerlingen de gevolgen van klimaatverandering – en hoe ze daar mee om kunnen gaan – te laten zien. Elke klas die vandaag een bezoek brengt doorloopt een educatief programma van een uur.  

Nadat de eerste klas is ontvangen geeft enthousiaste Coppelmans groenexpert Pieter de kinderen een mooie introductie op het programma, waarin hij de gevolgen van klimaatverandering behandelt maar ook dieper ingaat op het idee van groene tuinen. Zo legt hij het belang van compost aan de leerlingen uit, met verschillende bakken waar wel honderd wormen in te zien zijn.

Na deze inleiding gaan de leerlingen aan de slag in het groene waterlab, waar ze in drie groepen langs de verschillende onderdelen worden geleid. Bij de klimaattafel moeten ze een stad die bestaat uit uitneembare onderdelen herinrichten. Ze kunnen betonnen ondergronden inruilen tegen groene. Een ander, open type parkeerplaats kiezen. Wadi’s plaatsen, de speeltuin groen maken, daken vergroenen. Er wordt druk overlegd: ,,Hier is nog een tuin, hier moet ook gras.”

De groene grasstukken worden aangebracht door sponsen te plaatsen. Als educatiemanager en Wavemaker Muhammet Bilgic op het einde met een gieter een fikse regenbui nabootst, is goed te zien waar water voor overlast zorgt en waar het wordt vastgehouden. Bij de Groene Tuinen proef gaan de kinderen op eenzelfde manier aan de slag, maar dan rondom een woonhuis en in de bijbehorende tuin.

Na afloop is er een insectenhotel voor de docenten om mee te nemen en krijgt iedereen een potje met zonnebloemzaadjes om thuis te laten groeien. Ook krijgen ze lesboekjes van Groen Doen in de Klas mee, om op een later moment op school nog eens aandacht te besteden aan wat ze vandaag hebben geleerd. Op de vraag of de kinderen iets hebben geleerd klinkt een luid “Jaaa”. “Vonden jullie het leuk?”. Ook: “Ja!”.

Juf Susan Roosen van groep 5a van De Dassenburcht is al net zo enthousiast als haar leerlingen. “Ze zijn gemotiveerd en betrokken en het is mooi om te zien dat ze met elkaar overleggen.” Ook wethouder Sandor Löwik ziet de waarde van het project in. “Eigenlijk zou elke school hier een keer naartoe moeten”.

kinderen krijgen les rondom klimaattafel

Week van de Groene Tuin

Er is gekozen om het educatieproject dit jaar te openen in de Week van de Groene Tuin. Tijdens deze actieweek, die deel uitmaakt van de campagne ‘Een Groener Nederland begint in je eigen tuin’, worden inwoners aangemoedigd om zoveel mogelijk tuinen, balkons, schoolpleinen en straten (verder) te vergroenen en te verduurzamen. Elke dag worden er via verschillende kanalen tips gedeeld die inwoners helpen zelf aan de slag te gaan.

Het rondreizende waterlab is nog te bezoeken in Assen, Heerhugowaard, Etten-Leur, Leeuwarden, Rijswijk, Deurningen, Rijswijk, Tilburg en Utrecht. Meer informatie over dit project en de andere locaties vind je op deze website.
 

banner week van de groene tuin